LEDIGA JOBB

Judiska museet söker en kommunikationsansvarig

Judiska museet invigdes på Sveriges nationaldag år 2019 i landets äldsta bevarade synagoga, mitt i Gamla Stan. Genomslaget var resultatet av ett omfattande arbete med en ny basutställning, ny lokal och en helt ny inriktning på den publika verksamheten.

Lanseringen och invigningen gav en fantastisk start. Två år senare är verksamheten mitt i en stark utvecklingsfas: Att upparbeta nya kanaler och utforma både budskap och varumärkesplattform kommer vara en stor del av arbetet. Verksamheten kommer präglas av ett fortsatt strategiskt arbete, men också omfattande kommunikativa insatser för att nå en större publik och nya publikgrupper.

Om tjänsten 

Rollen innebär att vara strategiskt ansvarig för institutionen som varumärke, arbeta med extern PR, omvärldsbevakning och projektledning av utvecklingsprojekt inom organisationen. Den innebär också att leda arbetet med att vidareutveckla en livaktig och gränsöverskridande programverksamhet som tydliggör och möjliggör museets ambition att vara en del av det offentliga samtalet, samt leda arbetet med att stödja den nyetablerade vänföreningen.

Kommunikationsansvarig är direkt underställd och rapporterar till museichefen. Tjänsten är en projektanställning på två år med möjlighet till tillsvidareanställning.

I den här rekryteringen samarbetar vi med Novare, se hela platsannonsen och ansök här.