POINTS OF VIEW – Judiska museet x Beckmans Designhögskola
För andra året i rad har Judiska museet samarbetat med Beckmans Designhögskola för att låta framtidens grafiska designers, Art Directors och visuella kommunikatörer fördjupa sig i den svensk-judiska historien och Judiska museets samlingar.
Genom smartphone-anpassade, digitala guider ger studenter i Visuell kommunikation ytterligare fördjupning till den judiska berättelsen i Sverige. Sju alternativa vägar genom berättelser relaterade till judendomen i Sverige finns via museet tillgängliga att läsa, lyssna på, uppleva och interagera med direkt i varje besökares smartphone.
– Smartphones möjligheter till interaktion, fördjupning, och visualiseringar skapar ytterligare lager och ingångar till föremål, historia och berättelser på Judiska museet. Det är väldigt roligt att våra studenter för andra året har fått förtroendet att utifrån det rika material som finns i museets samlingar bidra med fler perspektiv, säger Peter Ström, lektor på programmet Visuell kommunikation vid Beckmans och ansvarig för kursen.
Points of View – sju digitala guider
Genom att utforska olika digitala tekniker har studenterna skapat sju guider; Det dukade bordet berättar till exempel om de judiska högtiderna genom föremål i museet medan Ljudiska museet låter besökaren utforska musikgenren klezmer, både genom att lyssna på den och genom att prova att komponera sin egen klezmermelodi. Back in Stock är istället en virtuell butik av förlorade plagg som blir ett komplement till museets samling av galgar från judiska klädaffärer och där du som besökare själv kan prova plagg med hjälp av AR-teknik. Andra guider lyfter fram judiska konstnärskap, dolda historier om judiska kvinnor i Sverige och digitaliserat material som inte visas i den fysiska utställningen.
De digitala guiderna fanns tillgängliga i museet 28 oktober till 28 november men går även att titta på här.