Som jag längtat.
Det känns som en evighet sedan jag och Traces konstnärliga ledare Åsa Andersson Broms pratade om det magiska i att återskapa det judiska kulturarvet. Inte det immateriella utan det materiella. Nya artefakter, kanske något för museets samling. Och nu är vi snart här.
Under många månader har Elsa Chartin utifrån kattunets mönster och teknik varvat med hennes egna konstnärliga arbeten, skapat nya textila tryck. Och snart hängs de upp i det vackra lusthuset utanför Norrköpings stadsmuseum alldeles bredvid Motala ström. Inne i museet kopplas de ihop med en liten utställning om det judiska Norrköping. Simsalabim, vi breddar den svenska historien och berättar om något som oerhört få känner till.
I Norrköping etablerade Jacob Marcus ett kattuntryckeri i slutet av 1700-talet. De invandrade judiska kattuntryckarna kom med nya idéer och impulser från utlandet vad gällde mönster och färger. De förde också med sig nya kunskaper om produktionstekniker och rådande modetrender i Europa. Kattuntryckerierna, judehuset i Norrköping och det industriella kulturarvet är spår i historien efter familjen Marcus, spår som även leder till Judiska museets egen samling.
Magi. Vernissage 5 maj kl. 14.
Om inte det redan är gjort på katun-utställningen, lägg till en upplysning om förhållandet kattun/kalikå.
Massor av barn i Sverige har fått höra Kattresan läsas upp för sig. En av verserna: En gubbe kom med näsa blå / Och han var klädd i kalikå. / Han var så hemsk, så ful och stor / Så katt och lilla skrek på mor / Men katten satt iväg i språng / Och gubbens näsa blev så lång.
Tack för tips!
Detta vill vi se mer av. Vi kommer!
Välkomna!