Kalendarium

Historien om Sverige: Göteborgs judiska historia

Under våren fortsätter vi att sätta ljus på den svensk-judiska historien, denna gång med fokus på Göteborg. Med utgångspunkt i en ny bok om Göteborgs judiska 1800-tal berättar forskarna Pia Lundqvist och Jens Carlesson Magalhães mer om den judiska närvaron i Göteborg och hur det judiska livet har påverkat stadens utveckling.

Tid: torsdag 2 maj, kl. 18
Plats: Judiska museet, Själagårdsgatan 19 i Gamla stan

Göteborg är en stad som präglats av judisk närvaro sedan sent 1700-tal. Den judiska befolkningen har spelat en väsentlig roll för stadens utveckling, och var under det långa 1800-talet högst delaktiga i stadens ekonomiska, kulturella och politiska liv. Samtidigt har detta länge varit en relativt okänd historia.

Under programkvällen fördjupar sig historikerna Pia Lundqvist och Jens Carlesson Magalhães i Göteborgs judiska historia och berättar om det judiska livet i staden.

Medverkande:
Pia Lundqvist, lektor vid Göteborgs universitet och bokens redaktör.
Jens Carlesson Magalhães, doktorand i historia vid Göteborgs universitet.

Antologin Plats i staden. Göteborgs judiska 1800-tal lyfter fram berättelser om judisk invandring och integration i staden. Övriga medverkande författare är Karin Brygger, Jan Christensen, Kenneth Hermele, Daniel Leviathan och Aviva Scheiman.

Anmäl dig här!

Programmet ingår i museets entré och betalas på plats med kort eller swish: 100 kr ordinarie, 80 kr pensionär och student.

Bild: Vy över Stora Nygatan och Vallgraven med Göteborgs synagoga i bildens mitt. Illustrationen är utförd av C. G. Berger och ingår i boken Göteborg med dess omgifningar framställdt i taflor, tryckt 1859 av Meyer & Köster. Bild: Göteborgs stadsmuseum