Ett nytt museum växer fram

Håll tummarna!
För imorgon ska Judiska museet tävla i 100-Wattaren som går av stapeln i Blå Hallen. Himla tjusigt och kul.
Vi är nominerade för vår kampanj Betala med ord som vi lanserade när museet öppnade. I den satte vi fingret på det som nya Judiska museet faktiskt handlar om: värdet av människors berättelser. För att låta budskapet tala för sig självt lät vi besökarna betala inträdet med just det; sina egna ord. Och besökarna strömmade till. Och högen av berättelser växte för varje dag. Vissa handlade om inträdet, andra om utanförskap, eller att komma ny till en okänd plats. Som om alla har en egen erfarenhet av att vara i minoritet. Leva lite i marginalen av en majoritet. Känna av det där som krånglar och skaver. Precis det som museet handlar om. Den judiska erfarenheten som något allmänmänskligt och viktigt.
Vi blir förstås glada om vi vinner. Men allra gladast är vi för orden. Och för förtroendet att få förvalta era berättelser.