Åh så roligt att välja väggfärger, kulörer, golv och kakel till det nya museet. Och diskutera vitriner, hemliga dörrar och vilken belysning som bäst skapar magin och den rätta stämningen som ett nytt museum vill förmedla. Nyfikenhet och lust att bekanta sig med det judiska kulturarvet, en breddad svensk historia och den judiska filosofin och tankevärlden. Men det är inte lätt, det finns så mycket vackert att välja på. Vi försöker hålla oss så när den autentiska platsens kulörer för som möjligt för att söka återskapa något av den miljö som var den miljö som Aaron Isaac och hans följeslagare en gång mötte.
Ur arkiven och källorna kommer också all kunskap om platsen, om vilka som arbetade i synagogan, vilka som var i luven på varandra, var gosskolan låg och hur eleverna skötte sig. Vaktmästaren, kosherslaktaren och rabbinerna nästan kliverfram ur historien. Likaså var Stockholms kosherrestauranter låg och hur den judiska reformrörelsen påverkade svensk-judiskt liv.
Det var mycket som hände i Stockholm men lika mycket runtom i Sverige. Först i de städer som judereglementet gav judarna rätten att bosätta sig i, sedan över hela Sverige. Därför är ju Traces of existence så berikande; genom det arbetet gör vi museet till en nationell angelägenhet som belyser judiskt liv och svensk-judiskt kulturarv över hela vårt land.
Jag hoppas vi ses i Karlskrona, nästa anhalt för Traces; vernissage för Medborgarspelet 15 mars på Blekinge museum.
.