Judiska museet c/o Textilmuseet, Borås
24 augusti– 23 september 2018
ÖPPNING AV UTSTÄLLNINGEN MED VERK AV JOHANNES HELDÉN
24 AUGUSTI KL. 17.00 PÅ ARBETSLIVSFÖRVALTNINGEN (fd Erlabolaget), Österlånggatan 72
PRESSVISNING 23 AUGUSTI KL 14.00 på Textilmuseet och Arbetslivsförvaltningen. Samling på Textilmuseet.
Traces of Existence är en serie utställningar utanför det museala rummet på autentiska platser runt om i Sverige. Judiska museet söker i de historiska spåren efter judisk-svensk existens.
I samarbete med Textilmuseet och Borås Konstmuseum har vi låtit konstnären Johannes Heldén fördjupa och omtolka spåren av de judiska flyktingar som 1946-48 kom till Borås och den blomstrande textilindustrin. Under perioden 1945-1947 kom ca 600 judiska flyktingar till Borås. Anledningen till att så många kom just dit var att det där fanns gott om arbetstillfällen. 1945 var Borås Sveriges snabbast växande industristad. Textil- och konfektionsindustrin som präglade staden behövde folk.
– En central del i den judiska erfarenheten är att vara minoritet i ett majoritetssamhälle. Traces of Existence handlar om vad som händer när människor kommer till ett nytt land. I Borås bedriver Judiska museet någon form av pionjärarbete, vi hoppas kunna samla in fler berättelser om hur det kan vara att kliva rätt in i det svenska samhället. Och hur den svenska samhället tog emot dessa människor, som ju var en del av en mycket omfattande arbetskraftsinvandring. I mångt och mycket är detta en oskriven historia. Vi hoppas förstås kunna få helt nya röster och helt nya perspektiv, säger Christina Gamstorp, museichef på Judiska museet.
Johannes Heldén konstnärskap och tankevärld tycks befinna sig lika mycket i det förflutna som i det framtida. Han rör sig obehindrat längs en parallell och imaginär tidsaxel på vilken han kan sammanför flera verkligheter. Heldén utmanar perception av historien och låter betraktaren vända blicken från centrum för att upptäcka det perifera, det som skymtar i ögonvrån. Ljudet från symaskinernas generatorer har energiomvandlats, frekvenser har fått en ny form och ljudet har omvandlats till tid.
– Det är ingen tillfällighet att det är just konstnären Johannes Heldén som arbetar med den här platsens historia. Det mellanrum som uppstår mellan det som finns att berätta och till det som ännu inte har en berättelse, är just ett sådant rum som Heldéns konstnärliga skicklighet kan omvandla till ett växthus för historiska fragment där de skolas till nya universum., säger Åsa Andersson Broms, konstnärlig ledare för Traces of Existence.
Heldéns tre verk ställs ut i Erlabolagets gamla huvudkontor, på Österlånggatan 72 som numera inhyser Arbetslivsförvaltningen. Utställningen fortsätter sedan på Textilmuseet med videointervjuer med två av de judiska flyktingar som kom till Borås.
Den 16e september kl. 12-16 ordnar Judiska museet en insamlingsdag på Textilmuseet på temat ”Minns du efterkrigstidens Borås? Judiska museet söker berättelser från Borås under efterkrigstiden, åren 1945-55”.