LEDIGA JOBB

Kommunikationsansvarig 50%
Judiska Museet

Var med och forma en helt ny verksamhet.

Museet är mitt uppe i en stark utvecklingsfas då upparbetandet av nya kanaler, utformandet av budskap och en varumärkesplattform kommer att vara en stor och betydelsefull del av arbetet. Museet kommer att öppna under första halvåret 2019 så det strategiska arbetet kommer att prägla verksamheten under 2018. Museet idag består av museichef, intendent och researcher. En museipedagog är under anställning.

Arbetet som bedrivs omfattar ny basutställning, ny lokal och en helt ny inriktning och utformning av den museala verksamheten.  Nya och utökade målgrupper kommer att vara ett viktigt fokus.  Idag finns första versionen av en ny webb, en påbörjade etablering av Instagram och FB och ett nytt nyhetsbrev som når ca 1500 prenumeranter.

Rollen innebär att vara strategiskt ansvarig för institutionen som varumärke och de tillfälliga utställningarna, arbeta med externt PR, omvärldsbevakning och som projektledare för utvecklingsprojekt inom organisationen tex hemsida, ny grafisk identitet.

Kommunikationsansvarig är direkt underställd och rapporterar till museichefen. Tjänsten är en projektanställning fram till 31 dec 2018 med möjlighet till förlängning. Arbetstider och arbetsplats kan i viss mån utformas i dialog med museiledningen så att det går att kombinera med andra uppdrag.

 

Ansvarsområden / Arbetsuppgifter:

  • Utarbeta en strategisk kommunikations/marknadsföringsplan för Judiska museet
  • Inom ramen för strategiska plan, utarbeta planer och ett strategiskt förhållningssätt till områden sociala medier (Instagram, Facebook, Twitter)
  • Utarbeta en strategisk plan för museets pressarbete
  • Bistå hela verksamheten med marknadssupport i form av ramverk för t.ex. grafisk manual
  • Vara ansvarig projektledare för gemensamma verksamhetsutvecklingsprojekt t.ex. ny grafisk profil och hemsida i samband med övergripande strategiarbete
  • Upphandla och hantera löpande kontakt med samarbetspartners t.ex. webb, formgivning och PR
  • Upprätta och hantera lärarregister
  • Ansvara för, utvärdera och utveckla verksamhetens kommunikationskanaler (webbplatser, nyhetsbrev, sociala medier etc.)
  • Producera pressmaterial; skapa, underhålla och sköta verksamhetens presskontakter
  • Framställa och distribuera verksamhetens profilmaterial

 

Kompetens / Kvalifikationer:

  • Relevant utbildning inom kommunikation och marknadsföring samt även med fördel utbildning inom ekonomi och museologi
  • 4-5 års erfarenhet av liknande roll, med fördel inom kultursektorn
  • Mycket goda kunskaper i MS Officepaketet och bildredigering
  • Goda kunskaper i svenska och engelska (tal och skrift)

 

Vill du veta mer, kontakta museichef Christina Gamstorp på 070-3992352 eller christina.gamstorp@judiskamuseet.se.
Skicka din ansökan till jobb@judiskamuseet.se senast 23 mars 2018